Spoed lagerwissel op 1600kW motor tijdens crash stop

Drie service engineers van Van Meer hebben tijdens een crash stop de lagers van een 1600 kilowatt elektromotor vervangen in een Nederlands afvalverwerkingsbedrijf. De motor zou nog tien dagen draaien tot de geplande stop, maar om ernstige schade te voorkomen moest al eerder ingegrepen worden.

Een zestal weken geleden stelde onze klant vast dat één van de motoren in de fabriek niet meer goed draaide. Ze maakte daarvan melding bij Van Meer, waarop wij een service engineer ter plaatste stuurden om de motor te inspecteren. Onze trillingsmetingen bevestigden het vermoeden van onze klant: beginnende lagerschade aan de niet-aandrijfzijde van de motor.

Schadeontwikkeling
In overleg met de technisch verantwoordelijke werd beslist om de ontwikkelingstrend van de motor de komende weken op te volgen door hem mee op te nemen in een meetronde die Van Meer er voor de aankomende stop uitvoerde. De motor werd wekelijks gemeten en gecontroleerd om de schadeontwikkeling in kaart te brengen.

grafiek1
Figuur 1 Trillingswaarden per meetmoment

Zoals grafisch zichtbaar wordt in de waarden die Van Meer heeft opgemeten, lopen de trillingswaarden steeds verder op (1). Halverwge augustus is de motor bijgesmeerd (2), maar dat heeft niet mogen baten. De negatieve ontwikkeling is daardoor nog verslechterd (3).

Crash stop
Omdat het trillingsgedrag van het lager steeds verder toenam, hebben we geadviseerd om de tussentijdse crash stop (die het eerstvolgende weekend zou plaatsvinden) te benutten om het lager preventief te vervangen. Op de fabriekssite was twee weken later een volledige stop ingepland, maar de engineers van Van Meer konden op dat moment niet meer garanderen dat de motor nog tien dagen zou kunnen draaien zonder verdere schade te berokkenen.

Tijdens de nachtelijke crash stop zijn dan drie engineers ter plaatse gekomen om het NAZ lager van de motor te vernieuwen.

2 4

Onderzoek
Uit onderzoek bleek uiteindelijk dat het lager zich al in schadestadium 3 (bijna 4) bevond. Zodra stadium vier bereikt zou zijn geworden, was gevolgschade aan andere componenten onvermijdelijk geweest. Dat had zich kunnen uiten in schade aan andere lagers of in het slechtste geval had de rotor door het lager kunnen zakken en zo de wikkeling van de stator gegrepen.

5 1

Dankzij de vroegtijdige observatie en melding van de klant en de samenwerking met de diagnostic service engineers van Van Meer kon ernstige gevolgschade gelukkig voorkomen worden.

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het meest recente nieuws & projecten.

(c) copyright Van Meer | Sitemap | Disclaimer | Voorwaarden